Christoffer Brunberg halusi jo lapsena IT-alalle ja päätyi Netumille esihenkilöksi, joka haluaa saada ihmiset loistamaan työssään. Monipaikkaisuus ja etätyövapaus ovat hänestä rikkaus.
Korkeakoulusektorin räätälöidyistä ratkaisuista Netumilla vastaavan Christoffer Brunbergin mielestä esihenkilönä hänen tärkein tehtävänsä on olla saatavilla.
– Keskustelen, tuen, yritän poistaa esteitä ja teen tarvittaessa päätöksiä, jotta tiimin jäsenet pystyvät tekemään työtään parhaalla mahdollisella tavalla. Haluan saada ihmiset loistamaan.
Christofferin johtamaan kymmenen hengen tiimiin Netumilla kuuluu pääasiassa sovelluskehityksen asiantuntijoita. He työskentelevät korkeakoulusektorin ratkaisujen parissa, eri projekteissa.
– He ovat taitavia, itseohjautuvia ammattilaisia, jolloin tehtäväni on auttaa heitä tekemään työtään mahdollisimman hyvin ja antaa työkaluja toimia vielä paremmin. Ja totta kai jokainen tarvitsee joskus erilaisia näkökulmia asioihin, se kehittää, Christoffer miettii.
– Meillä on tiimissä hyvä yhteishenki, auttamisen meininki ja luottamusta puolin ja toisin. Pystytään yhdessä ihmettelemään ja pohdiskelemaan kaikkia asioita.
Christoffer Brunberg
Esihenkilön ei tarvitse olla teflonia
Turkulainen Christoffer Brunberg valmistui maisteriksi Åbo Akademin tietojenkäsittelytieteen laitokselta 2004 ja työskenteli kymmenisen vuotta yliopistolla, josta suurimman osan silloisessa ATK-keskuksessa. Sen jälkeen on vierähtänyt vuosikymmen eri IT-alan yrityksissä, erilaisissa rooleissa.
– Olin vuosien varrella sekä esihenkilönä että projektipäällikkönä ilman esihenkilövastuuta. Netumille tulin yrityskaupan yhteydessä 2022 ja sain valita paikkani muutaman roolin väliltä. Esihenkilötyö yhdistettynä korkeakoulusektoriin oli selvä valinta, hän kertoo.
– Arvostan kovasti koulutusta ja tiedettä, joten siksikin tämä nykyinen pesti sopii.
Esihenkilönä Christoffer kuvaa vahvuuksikseen rauhallisuuden, pitkäjänteisyyden, kyvyn kuunnella sekä kyvyn tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Hän kokee, että esihenkilönä oleminen sopii omalle persoonalle – toisaalta aina on hyvä kehittyä.
– Vuosien varrella olen oppinut ainakin laittamaan itseäni enemmän likoon. Esihenkilölläkin tunteet saa näkyä sopivasti eikä tarvitse olla täysin teflonia, Christoffer pohtii.
– Toinen kehityskohta, mihin kiinnitän huomiota, on vielä parempi herkkyys, että ymmärrän ihmisiä vielä paremmin. Keskusteluissa haluan aidosti kuunnella enkä vain kuulla.
Sopivan matala hierarkia
Christoffer sanoo esihenkilötyön muuttuneen viimeisten parin vuosikymmenen aikana.
– Aiemmin vallalla ollut autoritaarinen johtamistapa ei tuntunut itselle luontevalta, mutta nykyään keskitytään varsinkin asiantuntijatyössä enemmän ihmisiin. Onneksi nyt ymmärretään, että kun ihmiset loistavat, yrityskin menestyy.
Netumilla on Christofferin mielestä hyvä johtamiskulttuuri ja sopivan matala hierarkia. Hän pitää monipaikkaisuutta ja etätyövapautta rikkautena. Itse asiassa kaikki tiimin jäsenet työskentelevät jossain muualla kuin Christofferin kotikaupungissa Turussa. Silti yhteys on hyvä.
– Esihenkilön pitää olla aktiivinen ja kysyä fiiliksiä. Pyrin järjestämään kahdenkeskisen keskustelun jokaisen kanssa vähintään kerran kuussa ja meillä on myös tiimin toimistopäiviä.
Esihenkilötyöhön panostetaan
Esihenkilön kalenteri on usein täynnä ja hektisyys läsnä. Christoffer Brunberg tunnustaa, että hänellä saattaa olla 25–30 palaveria viikossa. Silti työkuorma tuntuu sopivalta.
– Esihenkilön on otettavakin vastuuta ja siedettävä hektisyyttä. Palaveriputkista huolimatta olen saatavilla, koska digikanavilla minuun saa yleensä helposti yhteyden.
Netumilla esihenkilötyöhön panostetaan ja Christoffer kiittääkin Netumin esihenkilöohjelmaa sekä siihen liittyvää vertaisverkkoa.
– Voidaan muiden esihenkilöiden kanssa sparrailla toisiamme. Ne keskustelut ovat arvokkaita.
Maraton, ei sprintti
Jo pikkupoikana Christoffer liimautui tietokoneiden ääreen ja päätti, että haluaa aikuisena työskennellä niiden parissa.
– Silloin kiinnostus vei kohti tietotekniikan alaa mutta nykyään työni keskiössä ovat ihmiset. Ja nimenomaan mitä enemmän olen esihenkilötyötä tehnyt, sitä enemmän tuntuu siltä, että haluan olla esteiden poistaja ja ihmisten auttaja.
Toki Christoffer muistuttaa, että tiiviin esihenkilötyön lisäksi hän on itse osa tiimiä. Työhön kuuluu myös keskusteluja asiakkaiden kanssa sekä uuden kehittämistä liiketoiminnan ja myynnin kanssa.
Kun Christofferilta kysyy, miten hän näkee tulevaisuuden, on vastaus selvä:
– Haaveeni on olla niin hyvä kuin mahdollista siinä, että saan ihmiset loistamaan. Tämä on pitkäjänteistä hommaa – maraton eikä sprintti.
Kurkista avoimet työpaikkamme