Radio- ja tv-museo Mastolassa opastaa kohta tekoälypohjainen asiakaspalvelija
Netum kehitti Lahden Mastolalle puhetta tunnistavan ja tuottavan chatbotin, jolta kävijät voivat kysyä mitä tahansa museosta.
Lahden historiaa Suomen merkittävimpänä radiokaupunkina kuvastavat kaupungin siluettia piirtävät jättimäiset radiomastot, jotka veivät aikanaan maamme viestintäteknologisen kehityksen aallonharjalle. Itäisen radiomaston juurella toimivassa Radio- ja tv-museo Mastolassa ollaan jälleen katse tulevaisuudessa. Museokävijöiden kysymyksiin vastaavat pian aulassa päivystävät tekoälypohjaiset asiakaspalvelijat.
- Idea syttyi minulle eräässä seminaarissa, jossa esiteltiin tulevaisuuden työelämän muutoksia tekoälyn myötä. Murros vaikuttaa suureen osaa tämänhetkisistä työpaikoista. Pohdin, että kehityksen junaan pitää joko hypätä ajoissa tai jäädä sivusta seuraamaan maailman muutosta, kertoo Lahden museoiden AV-suunnittelija Atte Kautto.
Kautolla oli visio hologrammipohjaisesta tekoälyasiakaspalvelijasta. Samoihin aikoihin Lahden kaupunki liittyi neljän kaupungin yhteiseen KUDOS-projektiin, jonka tavoitteena oli kehittää kaupunkien tarjoamaa digitaalista kulttuuritoimintaa.
- Yhtäkkiä ideani taustalla oli projekti ja rahoitus, Kautto naurahtaa.
Kilpailutuksen myötä Netum pääsi kehittämään tekoälypalvelijan taustalla olevan teknologian.
Lahden museoiden AV-suunnittelija Atte Kautto
Maia ”kuuntelee” ja ”puhuu”
Tekoälyasiakaspalvelija on nimetty Maiaksi kreikkalaisen mytologian mukaan. Maia tunnistaa suomenkielistä puhetta ja tuottaa sitä myös itse. Lahden museoiden näyttelypäällikkö Päivi Roivainen kertoo tekoälyasiakaspalvelijan sopivan erinomaisesti Mastolaan.
- Museoiden nähdään helposti esittelevän vain menneisyyttä, mutta todellisuudessa museot edustavat menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Kerromme tässä hetkessä historiasta tulevaisuuden keinoin, kiteyttää Roivainen.
Vielä Maia toimii verkkoselaimen kautta, mutta lopulliseksi käyttöliittymäksi on suunnitteilla hologrammi.
- Tavoitteenamme on, että Mastola on sellainen museo, jossa pystytään ottamaan käyttöön uusia toimintatapoja ja teknologioita ennakkoluulottomasti. Tässä Netumin on ollut meille suureksi avuksi ja yhteistyö on ollut vauhdilla etenevää, Roivainen kiittää.
Lahden museoiden näyttelypäällikkö Päivi Roivainen
Low code -ratkaisu
Tekoälypohjainen chatbot vastaa museon itse määrittelemän aineiston pohjalta kävijöiden kysymyksiin. Netumin ratkaisuarkkitehti Markus Lehtinen halusi tarjota asiakkaalle mahdollisimman ketterän ja omatoimisesti muokattavissa olevan ratkaisun.
- Kaikki data on museon itse hallinnoimaa, joten sisältö on laadukasta ja asiakkaan on helppo itse rajata lähdemateriaalin laajuutta, Lehtinen kertoo.
Chatbotin vastausten pohjalla on Microsoftin Copilot Studiolla luotu botti, jonka taustalla on suuri kielimalli (LLM). Kyseessä on niin sanottu low code -ratkaisu, joka vaatii käyttäjältään vain minimaalisia koodaamistaitoja. Kokonaistoteutus on helposti monistettavissa ja jatkojalostettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan.
- Asiakas voi käytännössä ohjelmoimatta kehittää asiakaspalvelijaa toivomaansa suuntaan. Tämä on ketterää ja edullista, kun meitä ei tarvita välikädeksi tekemään haluttuja muutoksia, Lehtinen sanoo.
Low code -ratkaisuun on yhdistetty käyttöliittymä ja Microsoft Azuren AI Speech -ominaisuudet. Azure AI Speech kääntää museokävijän puheen tekstiksi, joka siirtyy Copilot Studioon vastattavaksi ja jälleen takaisin AI Speechiin tuottamaan vastausteksti puheeksi käyttöliittymän kautta. Tämän yhdistelmän ansiosta botti on mahdollista saada käyttöön erilaisissa formaateissa asiakkaan tarpeiden mukaan.
Netumin ratkaisuarkkitehti Markus Lehtinen
Maia on ohjelmoitu kahdenlaiseen toimintaan: vastaamaan museoon liittyviin kysymyksiin ja ottamaan vastaan asiakaspalautetta. Palautteen käsittely paranee Maian myötä: museokävijöiden puhe käännetään tekoälyavusteisesti tekstiksi ja palaute lisätään automaattisesti SharePointin palautelistaan. Palautelistan välineillä museohenkilökunta voi esimerkiksi merkitä palautteen käsitellyksi tai lisätä siihen sisäisiä kommentteja jatkotoimenpiteitä varten.
Toteutus on tehty Lahden kaupungin omaan Microsoft Azuren pilvipalvelukapasiteettiin. Asiakkaalla on näin ollen itsellään heti käytössään kaikki alustan kehitysversiot ja parannukset.
Myös Netumin data-asiantuntija Olli-Pekka Pettersson korostaa asiakkaan etuja ratkaisussa.
- Kevyellä lähdöllä saa konkreettisia ja iloa tuottavia ratkaisuja aikaiseksi. Pohjatyö kestää tämäntyyppisissä projekteissa lyhimmillään muutamia viikkoja, jonka jälkeen asiakas pääsee jo testaamaan palvelua ja pystyy omatoimisesti tekemään päätöksiä, Pettersson sanoo.
Pettersson arvioi vastaavanlaisten projektien lisääntyvänkin jatkossa merkittävästi.
- Idean voisi monistaa museoympäristön lisäksi mihin tahansa muuhunkin paikkaan, jossa asiakkaita palvellaan, vaikkapa terveyskeskukseen, Pettersson sanoo.
Netumin data-asiantuntija Olli-Pekka Pettersson
Olli-Pekka Pettersson, Atte Kautto, Markus Lehtinen ja Päivi Roivainen