‹ Asiakastarinat

Postin logistiikkajärjestelmän kehittäminen on Netumin osaavissa käsissä

PETS eli Postin event tracking system palvelee paketti-, rahti- ja printtiliiketoimintaa ja on Postin tilaus-toimitusprosessin sydän. Posti arvostaa netumilaisten ammattitaitoa, kun isoa logistiikkajärjestelmää hiotaan ja kehitetään.

Posti ja Netum ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään erilaisten ohjelmistokehitysprojektien parissa. Vuonna 2016 Netum kehitti ja rakensi Postin track & trace -järjestelmän, josta usein käytetään lyhennettä PETS. Tällä hetkellä Netumin muutaman hengen ohjelmistoasiantuntijatiimi pitää huolta järjestelmän jatkokehityksestä yhdessä Postin kanssa.

Kimmo Kekki ja Hanna-Mari Lapp, jotka vastaavat Postin track & trace -logistiikkajärjestelmän kehittämisestä Postilla, arvostavat Netumin asiantuntemusta. 

– Heidän ammattitaitonsa ja osaamisensa on vahvaa, ja he pystyvät ratkaisemaan haasteet tehokkaasti, kehuu Lapp.

Kimmo Kekillä on takanaan pitkä työura Postilla ja hän on ollut alusta lähtien mukana kehittämässä PETS-järjestelmää. Kekki kertoo olevansa tyytyväinen siihen, millaiseksi järjestelmä alun perin tehtiin.

– Järjestelmä on ollut selkeärakenteinen ja tarpeeksi skaalautuva. Se on täyttänyt paikkansa.

Kimmo Kekki, Hannu Vänttinen ja Hanna-Mari Lapp

5 miljardia tapahtumaa vuodessa 

PETS-logistiikkajärjestelmä on Postin toiminnalle erittäin tärkeä. Postin asiakkaille, joita ovat muun muassa miljoonat paketteja ja kirjeitä lähettävät ja vastaanottavat suomalaiset, järjestelmän toiminta vaikuttaa suoraan heidän kokemukseensa koko Postista.

Pakettien ja kirjeiden lisäksi PETSin avulla huolehditaan rahtiliikenteen ja lehtien logistiikasta. Se pystyy huomioimaan myös esimerkiksi juomalogistiikan erityistarpeet. 

Järjestelmässä kulkee valtavasti dataa joka sekunti. Se käsittelee yli 5 miljardia tapahtumaa vuodessa ja välittää tietoja kymmeniin muihin järjestelmiin.

Kimmo Kekki selventää, että tapahtuma voi tarkoittaa monia asioita, kuten lähetystä koskevan ilmoituksen vastaanottamista tai lähetyksen käsittelyä eri vaiheissa. 

Toisin sanoen järjestelmä on Postin toiminnan sydän ja ylivoimaisesti eniten tapahtumia käsittelevä järjestelmä. Sen toimivuuteen on voitava luottaa.

Kimmo Kekki, Posti

Yhä tehokkaampi ja kestävämpi järjestelmä 

Posti ja Netum jakavat samat vihreän siirtymän tavoitteet, joten myös PETS-järjestelmää pyritään kehittämään tehokkaampaan ja kestävämpään suuntaan.

Lisäksi PETS-järjestelmää kehitetään vastaamaan liiketoiminnan muuttuvia tarpeita. Kekki pitää arvokkaana sitä, että Netumin asiantuntijat pystyvät järjestelmää kehittäessä oikealla tavalla kyseenalaistamaan asioita, jolloin suunnitelmat voivat ohjautua oikein ja ajatukset jalostua.

– Heiltä tulee ajatuksia, voisiko jonkin asian tehdäkin toisella tavalla. Tämä johtuu nimenomaan kokonaisuuden hallinnasta, joka netumilaisilla PETSistä on, Lapp kommentoi.

Myös netumilaiset kokevat yhteistyön toimivan erinomaisesti. PETS-järjestelmän parissa vuodesta 2017 työskennellyt Solution Lead Hannu Vänttinen Netumilta kokee, että keskusteluyhteys on avoin. 

– Ei vain toteuteta sokeasti, vaan keskustellaan. Jos esimerkiksi järjestelmän halutaan tekevän tietty asia, mutta huomaan sen törmäävän johonkin toiseen asiaan, nostan ongelman esille ja ratkaisua pohditaan yhdessä.

Hanna-Mari Lapp, Posti

Tekoälyä ketterästi käyttöön

Sekä Posti että Netum hyödyntävät tekoälyä sovelluskehityksessään. Nyt ohjelmistokehityksessä halutaan kokeilla innovatiivisesti generatiivisen AI:n mahdollisuuksia laajemmin sovelluksen ja koodauksen kehittämisessä – tavoitteena kustannustehokkuus ja ketteryys.

Yhteistyö Postin ja Netumin välillä on tiivistä ja kaikki PETS-järjestelmän parissa työskentelevät kokevat olevansa samaa ”hybriditiimiä”. Hanna-Mari Lapp kertoo huomanneensa netumilaisten kyvyn venyä arjessa.

– Vielä yksi kehu tulee mieleen: nopeus. On upea juttu, että jos jotain pitää hoitaa, netumilaiset hoitavat sen heti, tuumaa Kimmo Kekki.