Haastajaveturiksi Netumin avulla – Kempower sai tärkeää apua Business Finlandin rahoituskilpailuun
Vuonna 2023 johdon konsultti Jyrki Poikkimäki Netumilta auttoi sähköajoneuvojen latausteknologiaa valmistavan Kempowerin uuden innovaation Business Finlandin haastekilpailun voittajayritysten joukkoon.
Talouden kestävä kasvu, yritysten kilpailukyky, kestävä kehitys – nämä ovat Business Finlandin tavoitteita. Suomi tarvitsee uusia innovaatioita, ja Business Finland tukee ja rahoittaa suomalaisia yrityksiä eri tavoin. Viime vuosina yksi merkittävä tukimuoto on ollut veturiyritysten haastekilpailu.
Mikä on Business Finlandin veturiyritysten haastekilpailu?
Veturiyritysten haastekilpailujen tavoitteena on saada yritykset lisäämään huomattavasti tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaansa Suomessa sekä luomaan uusia työpaikkoja ja uuteen liiketoimintaan tähtääviä miljardiluokan ekosysteemejä. Kilpailuehdotusten on edellytetty ratkaisevan merkittäviä tulevaisuuden haasteita ja vaikuttavan merkittävästi hallitusohjelman 4 %:n TKI- (tutkimus, kehitys ja innovaatio) ja 75 %:n työllisyystavoitteisiin.
Lisätietoa Business Finlandin nettisivuilta: Veturiyritysten ja -ekosysteemien rahoitus
Tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen Kempowerilta kertoo, että Business Finlandilta kannustettiin osallistumaan haastekilpailuun. Koska kyseessä on nimenomaan ekosysteemihanke, Kempowerin oli ensin pohdittava, mitä ekosysteemi heidän innovaationsa kannalta tarkoittaa ja edellyttää.
– Markkinatutkimusten mukaan raskaan liikenteen sähköistys on meidän toimialalla kasvualue, mutta markkinaa sillä puolella ei vielä ole. Saimme ahaa-elämyksen ja näimme mahdollisuuden lähteä tutkimaan asiaa nimenomaan ekosysteemin kautta. Sieltä on mahdollista löytää tuotekehitykseen tärkein asiakasymmärrys, Veikkolainen selventää.
– Kempower ei voi kuitenkaan yksin kehittää koko raskaan kaluston latausinfran toimialaa, joten haastajaveturihankkeen kautta pyrimme saamaan lisää toimijoita mukaan, lisää Petri Korhonen, uudet liiketoiminnat -yksikön johtaja Kempowerilta.
Kempowerin tutkimus- ja innovaatiojohtaja Mikko Veikkolainen
Rahoitushakemuksen kanssa tuli kiire
Kun Kempower oli tehnyt päätöksen lähteä mukaan haastajaveturikilpailuun, Veikkolaiselle ja Korhoselle tuli kiire, sillä elettiin kesäkuun loppua. Hakemusten ensimmäisen kierroksen jättöpäivä häämötti elo-syyskuun vaihteessa.
– Vaikka olemme rutinoituneita hakemusten tekijöitä, tuossa tilanteessa tajusimme tarvitsevamme apua, toteaa Veikkolainen.
Hän soitti Netumilla työskentelevälle johdon konsultille Jyrki Poikkimälle, joka osoittautui nappivalinnaksi tehtävään. Poikkimäellä on insinöörin ja ekonomin tutkinto ja hän on työskennellyt valmistavan teollisuuden parissa noin 30 vuotta. Lisäksi Poikkimäellä on kokemusta sekä tutkimus- ja kehittämishankkeista että liiketoiminnan kehittämisestä.
– Ydinosaamistani on kokonaisuuksien hahmottaminen ja suunnitelmien rakentaminen sillä tavalla, että rahoittaja pääsee mukaan. Olen kirjoittanut kymmeniä ellei satoja rahoitushakemuksia, Poikkimäki kertoo.
Netumin johdon konsultti Jyrki Poikkimäki
On oltava kokenut kirjoittaja ja visionääri
Kun kempowerilaisilta kysyy, mikä on tärkeintä tällaisessa tehtävässä, eli rahoitushakemuksen laatimisessa, vastaus on selvä:
– Kokemus. Kokemus vastaavien rahoitushakemusten tekemisestä ja kokemus Business Finlandin kanssa toimimisesta, vastaa Mikko Veikkolainen.
– Konsultin tulee olla tietynlainen tekniikan moniottelija, joka pystyy jouhevasti puhumaan ja kirjoittamaan tekniikan eri osa-alueista.
Kempowerilaisten mielestä Poikkimäki seniorkonsulttina pääsi hyvin nopeasti kiinni itselleen vieraaseen aiheeseen. Veikkolainen, Korhonen ja Poikkimäki sopivat heti alussa, että tärkeintä ei ole tuottaa suoraan valmista tekstiä vaan lähteä liikkeelle jostakin versiosta ja jatkojalostaa siitä yhdessä.
Kolmikko piti viikoittain palaverin – tosin välillä joku oli lomalla – ja Poikkimäki työsti suunnitelmaa sekä keskustelujen että erilaisten materiaalien ja selvitysten pohjalta.
Tehtävässä ei silti ole kyse pelkästä kirjoittamisosaamisesta – päinvastoin haastajaveturi-kilpailussa vaaditaan oikeanlaista kokonaisnäkemystä ja visionääristä ajattelua, sillä siinä tehdään viisivuotinen kehitysohjelma selkeine tavoitteineen.
– Tällaisessa hankkeessa täytyy osata huomioida maailman ja markkinoiden muuttuminen ja tehdä suunnitelmatkin jo lähtökohtaisesti niin, että ne mukautuvat tarvittaessa muuttuviin tilanteisiin, huomauttaa Petri Korhonen.
Petri Korhonen, uudet liiketoiminnat -yksikön johtaja, Kempower
Digitaalisuus on ekosysteemin keskiössä
Ensimmäisessä vaiheessa suunnitelmasta laadittiin kymmensivuinen tiivis esittely. Syksyllä selvisi, että Kempowerin ekosysteemihanke Heavy Electric Traffic Ecosystem (HETE), eli raskaan liikenteen latausjärjestelmän kehittämisohjelma pääsi kisassa jatkoon. Tämän jälkeen ekosysteemisuunnitelmaa lähdettiin työstämään yhdessä eteenpäin ja myös Business Finlandin asiantuntijat tulivat avuksi.
– Kun puhutaan rekkaliikenteen latausjärjestelmästä, siihen tulee mukaan myös kaupan ja teollisuuden logistiikka. Tällaisen ekosysteemin hallintaan vaaditaan tietysti kattava digialusta, kertoo Netumin Jyrki Poikkimäki nyt, kun työn tulokset ovat julkisia.
– Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on puolestaan Netumin palveluiden keskiössä.
Konsultti sopivasti haastaa ja kyseenalaistaa
Kempowerin Veikkolainen ja Korhonen ovat sitä mieltä, että konsultin käyttö Business Finlandin rahoitushakemuksen laatimisessa on joka tapauksessa kannattavaa, vaikka itsellä olisikin runsaasti aikaa hakemuksen tekoon.
– Olemme Petrin kanssa niin paljon työstäneet näitä kahdestaan, että on hyvä, kun joku kolmas vähän haastaa. Ja ylipäätään tulee tuoretta katsantokantaa, tuumaa Veikkolainen.
Johdon konsulttina Poikkimäen tehtävä onkin haastaa ja kyseenalaistaa. Toisaalta konsultilta vaaditaan tietynlaista hakemuskielen osaamista.
– Koska olen työskennellyt Business Finlandin rahoitushakemusten parissa niin kauan, tiedän, miten asiat tulee hakemuksessa jäsennellä ja millaista terminologiaa käyttää, sanoo Poikkimäki.
Onnistumisen takana on myös luottamus
Haastajaveturikilpailun toinen vaihe päättyi tammikuussa 2024 ja Kempower jätti Business Finlandille tuolloin lopullisen, 30-sivuisen suunnitelman. Päätös haastajaveturikisan voittajaporukkaan kuulumisesta ja 10 miljoonan euron rahoituksen saamisesta tuli helmikuussa.
– Läpimeno oli tietenkin huippujuttu, hymyilevät Mikko Veikkolainen ja Petri Korhonen Kempowerilta.
Rahoitushakemuksen teossa yhdessä ulkopuolisen asiantuntijan kanssa onnistumisen edellytys on tietysti myös luottamus. Tällaiset asiat – uudet innovaatiot ja kehityshankkeet – ovat yrityksille äärimmäisen tärkeitä ja salassa pidettäviä asioita. Ulkopuoliselle niitä ei jaeta ilman vankkaa luottamusta.
– Asiakkaalta tämä vaatii lisäksi kykyä selittää asiat niin, että ulkopuolelta tuleva asiantuntija pääsee kartalle. Eikä se ole niin yksinkertaista, voi olla että täytyy ensin oppia toisen tapa ajatella, pohtii Jyrki Poikkimäki.
– Vaikka kyse on isoista innovaatioista, ekosysteemeistä ja teknologiasta, silti tämä on ihmisten välistä ja luottamus on aina rakennettava ennen kuin tulosta syntyy. Ja luottamusta rakennetaan olemalla rehellinen ja johdonmukainen, kuuntelemalla ja kunnioittamalla muita.