‹ Asiakastarinat

Telesten uusi huoltoportaali: tehokkaampaa palvelua, ympäristö etusijalle

Telesten uusi automatisoitu huoltoportaali vastaa asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin ja tuo kustannussäästöjä RMA-prosessiin.

Petri Viitala on yli kahden vuosikymmenen ajan työskennellyt tuki- ja ylläpitotoiminnan parissa, josta viimeiset 15 vuotta on johtanut Teleste Networksin CARE-liiketoimintaa. Käytännössä Viitalan tontilla on kaikkien Telesten valmistamien verkkolaitteiden huolto- ja takuutoimenpiteiden hallinta ympäri maailman.

Hiljattain Telestelle tuli ajankohtaiseksi uudistaa RMA-prosessinsa (Return Material Authorization). Netumin johdolla modernisoitu ja pitkälle automatisoitu huoltoportaali otetaan käyttöön vuoden 2022 alusta alkaen.

"Tehokkuus on nyt aivan uudella tasolla. Kunkin asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöity verkkopohjainen huoltoportaali palvelee 24/7 ympäri maailmaa. Asiakkaalla on jatkuva pääsy laitteidensa takuutietoihin ja mahdollisuus käynnistää RMA-prosessi verkossa heti, kun tarve vaatii", Viitala sanoo.

Vaikka RMA-prosessi voi vaikuttaa pieneltä tukitoiminnolta, on sen merkitys liiketoiminnalle valtava, ja kasvaa jatkuvasti.

"Asiakkaiden vaatimukset läpinäkyvyydestä myös myynnin jälkeen ovat kasvaneet viime vuosina. Yhä useammin RMA-prosessi arvioidaan jo tarjousvaiheessa, joten sen tehostaminen tuo meille aitoa liiketoimintahyötyä", sanoo Viitala.

Telesten huoltoportaalin avulla asiakas voi luoda ja hallinnoida omia takuu- ja huoltoprosessejaan itsenäisesti. Telestelle uusi työkalu tuo merkittäviä kustannussäästöjä ja nopeuttaa suunnittelua: jo ennen kuin tuote on palautettu takaisin Telestelle, on se lisätty työjonoon ja korjausaika ja kustannukset on arvioitu. Kaikki, mitä on voitu automatisoida, on automatisoitu.

Liiketoimintahyötyjen lisäksi uusi työkalu tuo myös ympäristöhyötyjä.

"On tärkeää korjata aina kun mahdollista, eikä vain myydä uutta tavaraa tilalle. Ympäristöarvomme ohjaavat toimintaamme, ja RMA-uudistuksen avulla ympäristöjalanjälkemme pienenee, kun tuotteiden elinkaari pitenee."

Telesten RMA-uudistusta vetänyt, johtava asiantuntija Jonas Liinamaa on tyytyväinen projektin ketterään etenemiseen. Microsoft Azure -pohjainen ratkaisu rakennettiin yhdistämällä Azure-palveluita, räätälöintiä ja low code -kehitystä. Näin saatiin aikaan integroitu ja kustannustehokas prosessi, joka mahdollistaa laajennusten lisäämisen palveluun tulevaisuudessa.

"Tällainen projekti on toteutettavissa ilman raskaita rakenteita ja massiivisia investointeja, joten se soveltuisi hyvin myös pienemmillekin organisaatioille", Liinamaa kertoo.

"Upotettu Power BI -raportointi ja analytiikka tuo RMA-prosessiin liittyvän datan helposti käytettäväksi ja hyödynnettäväksi", Liinamaa jatkaa.

 

Kysy lisää:

Jonas Liinamaa
Johtava asiantuntija
p. 040 9000 475 | jonas.liinamaa(at)netum.fi


Toteutuksesta vastasi nykyisin Netum Group Oyj:hin kuuluva Cerion Solutions Oy. Netum Group Oyj osti Cerion Solutions Oy:n koko osakekannan 1.10.2021. Uuden organisaatiorakenteen myötä Cerionin työntekijät ja toiminnot siirtyivät Netum Oy:hyn 1.10.2022 ja virallisesti Cerion Solutions Oy sulautui Netum Oy:hyn 31.12.2022.