‹ Asiakastarinat

Ammatillinenkin koulutus hyötyy digitalisaatiosta – Kpedulle uusi digistrategia

Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kpedu vaikuttui Netumin vahvasta koulutussektorin osaamisesta. Digivision ja tiekartan avulla rakennetaan digitaalista toimintaympäristöä, joka helpottaa sekä opiskelijoiden että opettajien arkea. 

Kpedu tarjoaa toisen asteen ammatillista koulutusta yli viidelle tuhannelle opiskelijalle neljällä paikkakunnalla: Kokkolassa, Kannuksessa, Kaustisella ja Perhossa. Yhtymään kuuluu myös Kälviällä sijaitseva kansanopisto. Lisäksi Kpedu tuottaa maakunnan yrityksille lyhyempiä koulutuksia, kursseja ja rekrytointiapua.  

Vaikka ammatillinen opetus tapahtuu pitkälti fyysisissä tiloissa – paitsi luokkahuoneessa, myös vaikkapa verstaalla, keittiössä ja tallilla – tarjoaa digitalisaatio mahdollisuuksia myös ammatillisen oppimisen kehittämiseen, kertoo Kpedun tietohallintopäällikkö Niina Patrikainen. 

 - Olemme jo vuosia toteuttaneet erilaisia hankkeita tiedolla johtamiseen ja digitalisaatioon liittyen. Meiltä puuttui kuitenkin isompi visio digitalisaation kokonaiskuvasta, digistrategia. Tähän halusimme ulkopuolista apua, sanoo Patrikainen.  

Kpedu päätyi toteuttamaan digistrategian Netumin kanssa. Taustalla oli muutaman vuoden takainen positiivinen kokemus tietovarastointiprojektista Cerionin kanssa, joka nykyään on fuusioitunut Netumiin.  

 - Hyvin nopeasti huomasimme, että Netum puhuu kanssamme täysin samaa kieltä. Koulutussektori oli Netumille tuttu, ja projektipäälliköllä oli vahva tausta oppimisympäristöjen digitalisoinnissa. Usein konsultit pitää opettaa ymmärtämään ammattikoulujen maailmaa, mutta nyt ei sellaiseen ollut lainkaan tarvetta, Patrikainen kiittää.  

Kaikki mukaan 

Johdon konsultti Johanna Lammi on ennen Netumille tuloaan tehnyt pitkän uran korkeakoulusektorilla ja muutosjohtamisen parissa. Kpedun digistrategiatyön projektipäällikkönä toiminut Lammi korostaa digitalisaation inhimillistä puolta. 

 - Digitalisaatio ei ole itseisarvo, vaan välinearvo esimerkiksi paremman laadun, kustannussäästöjen tai mielekkäämmän ajankäytön saavuttamisessa. Halusimmekin löytää konkreettiset keinot, joilla jokainen Kpedun työntekijä ja opiskelija hyötyisi digitalisaatiosta, Lammi sanoo.  

Työskentely alkoi keväällä 2024 kahdella työpajalla, jota varten Kpedun osallistujat olivat saaneet ennakkotehtäviä. Lammille oli erityisen tärkeää tunnistaa ne ihmiset, joita muutosprojektit koskettavat.  

- Halusimme myös tietohallinnon väkeä mukaan työpajoihin, jotta saisimme muidenkin kuin johdon äänen kuuluviin. Keskustelu työpajoissa osoittautui rikkaaksi, ja siinä avainasemassa oli luottamus. Luottamus syntyy vain kuuntelemalla ja olemalla läsnä, Lammi sanoo.  

Syksyllä oli vuorossa viimeinen työpaja, joihin osallistuivat Kpedun johdon ja tietohallinnon lisäksi myös HR- ja viestintäasiantuntijat sekä pedagogisesta kehittämisestä ja työelämäyhteisöstä vastaavia henkilöitä. Lopputuloksena syntyi digivisio ja tiekartta tuleville vuosille. Digivisiossa on määritelty neljä strategista tavoitetta, jokaiselle vastuutahot ja tavoitteita eteenpäin vievät kehittämishankkeet aikatauluineen.  

Tekemistä siis riittää, mutta Patrikainen käärii jo innoissaan hihojaan.  

- Digivision parhaita puolia on se, että siinä on huomioitu kaikki toimintamme tasot. Voin keskustella sen pohjalta johtoryhmässä, mutta myös jokaisen yksittäisen opettajan kanssa, jota jokin hanke koskee, Patrikainen sanoo.  

Parempia oppimispolkuja opiskelijoille 

Patrikainen näkee digitalisaation tuovan paitsi konkreettisia työkaluja ammatin oppimiseen, kuten vr-simulaattoreita, myös uusia mahdollisuuksia laajentaa koulutustarjontaa esimerkiksi verkkokursseilla. 

- Myös oppilaitokset pystyvät rakentamaan aivan uudenlaisia ekosysteemejä keskenään. Voimme tarjota opiskelijoille entistä monipuolisemman oppimispolun, Patrikainen sanoo.

Patrikainen on iloinen, että Kpedu lähti mukaan projektiin. 

- Työpajat olivat erittäin laadukkaasti valmisteltuja ja niiden jälkeen saamamme aineistot huolellisesti analysoituja. Kaikki mitä sovittiin, myös toteutettiin, ja meillä oli jatkuvasti yhteinen ymmärrys siitä, mitä kohti olemme kulkemassa. En voi muuta kuin kiittää, Patrikainen toteaa. 

Myös Netumin näkökulmasta yhteistyö toimi hyvin. Lammin mukaan Kpedun johto oli poikkeuksellisen sitoutunut projektiin, mikä helpotti Netumin työtä.  

Netumin vahvuutena on mahdollisuus tarjota asiakkaalle koko kaari johdon konsultoinnista tekniseen kehittämiseen.  

- Pystymme kulkemaan parhaassa tapauksessa koko matkan asiakkaan kanssa ensimmäisistä havainnoista strategiseen visiointiin ja tekniseen kehittämiseen asti, muutosjohtamisen tukea unohtamatta, Lammi sanoo.