Tekoälyn, niin kuin minkä tahansa muunkin ohjelmiston, pitää olla palvelun omistavan ihmisen hallinnassa ja valvonnassa. Luottamusta tekoälyyn pitää rakentaa vastuullisella, lainmukaisella ja hallitulla tekoälyn kehittämisellä sekä käyttöönotolla. Huolellisesti rakennettu tekoälyn hallintamalli antaakin laajat toimintaedellytykset hallittuun tekoälyn käyttöön.
Tekoälyn hyödyntäminen huolestuttaa laajasti niin asiakkaita, kansalaisia kuin tekoälyä hyödyntäviä organisaatiota. Ihmiset miettivät etenkin, että mitä tietoja tekoälylle voidaan antaa ja käsitteleekö tekoäly tietoja riittävän luottamuksellisesti. Toisaalta huolta aiheuttaa myös epätietoisuus tekoälyn toiminnasta, tekoälyn sisällön eettisyydestä ja mahdollisista vaikutuksista ihmisten käyttäytymiseen ja ajatteluun.
Organisaatiot puolestaan kamppailevat tekoälyn käytön lainmukaisuuden, vastuullisuuden sekä erilaisten taloudellisten ja toiminnallisten riskien kanssa.
Kaikkien näiden epävarmuuksien taustalla on epäluottamus tekoälyyn ja eri toimijoiden taidot ja ymmärrys toimia tekoälymaailmassa.
Luottamuksen puute tulee johtamaan tekoälyllistettyjen palvelujen heikompaan hyödyntämiseen ja pahimmillaan niiden välttämiseen, mikä johtaa lisääntyvään manuaaliseen työhön ja saavuttamattomiin hyötyihin. Epäluottamuksesta seuraakin valtavasti kustannuksia niin ihmisille kuin organisaatiolle.
Tunne tekoälyyn käyttöön liittyvät riskit
Tekoäly tuottaa toiminnallaan haasteita, koska sen tuottama sisältö, päätelmät sekä mahdolliset päätökset sisältävät epävarmuuksia. Tekoälyn tuottamat riskit toiminnalle tulee punnita tarkasti taloudellisesta, oikeudellisesta ja eettisestä näkökulmasta. Taloudelliset ja oikeudelliset ongelmat voivat tulla hyvinkin kalliiksi tekoälyn epäonnistuneiden toimien, oikeuskäsittelyiden ja mainehaittojen takia. Eettiset ongelmat puolestaan voivat lisäksi viedä ihmisten luottamuksen tekoälypalveluihin.
Merkittäviä riskejä on siis useita ja ne on syytä ottaa vakavasti. Vain tekoälyn käyttöön liittyvät riskit kartoittamalla niitä voidaan hallita ja tekoälyä ottaa vastuullisesti käyttöön.
Tekoälyn käyttöön liittyy paljon lainsäädäntöä
Lain noudattamisen ja eettisten toimintatapojen tuleekin olla kaiken tekoälyllistetyn palvelutuotannon ohjenuorana. Suomalaisessa näkökulmassa pitää huomioida, että tekoäly täyttää uuden EU:n tekoälysäädöksen vaatimukset samalla, kun huomioidaan jo olemassa oleva lainsäädäntö mm. yksityisyydensuojaan, kuluttajansuojaan, syrjimättömyyteen ja immateriaalioikeuksiin liittyen. Näiden lisäksi tulee kokonaisuudessa vielä huomioida toimialakohtainen sääntely.
On tärkeää huomata, että EU:n tekoälysäädöksen portaittainen voimaantulo asettaa painetta organisaatioille tekoälyn hallinnan prosessien kehittämiseen sekä oman tekoälytoiminnan kartoittamiseen, jotta säädöksen vaatimukset kyetään täyttämään.
EU:n tekoälysäädöksen tavoitteena on luoda riskiperusteinen toimintatapa tekoälyjärjestelmien kehittämiselle, tarjoamiselle ja käyttöönotolle. Sen asettamilla vaatimuksilla pyritään takaamaan tekoälykehitys siten, että jokaisen perusoikeudet turvataan.
Tekoälypalveluiden hallinta vaatii laaja-alaista osaamista
Tekoälypalveluita asiakkaille ja kansalaisille tarjoavan organisaation näkökulmasta mietityttää varmasti tekoälyn rooli toimijana palveluprosesseissa. Tekoälypalveluita tarjoavan pitääkin suunnitella miten heidän organisaationsa tuottaa palvelut niin, että tekoäly toimii halutulla tavalla luotettavasti ja tietoturvallisesti.
Mitä paremmin tekoäly on hallinnassa, sitä paremmin organisaatio voi myös luottaa, että tekoälyyn liittyvät riskit ovat hallinnassa. Vastuullinen toimintatapa varmistaa myös sen, että ihmiset voivat luottaa tekoälyn toimintaan. Tekoälyn hallinta onkin sekä tarjoajan että hyödyntäjän näkökulmasta hyvin moniulotteinen tehtäväkenttä, johon liittyy niin teknistä, hallinnollista ja toiminnallista osaamista.
Tekoälyn hallintamallissa on monta elementtiä
Tekoälyä käyttöönotettaessa organisaation tulee sopia eettiset periaatteet, tekoälypolitiikka ja tekoälyn käytön ohjeet varmistaakseen tekoälyn vastuullisen ja tarkoituksenmukaisen käytön. Ne toimivat myös pohjana varsinaiselle tekoälyn hallintamallille. Tekoälyn hallintamalli sisältää kokonaisuudessaan säännöt, käytännöt, prosessit ja työkalut, joilla varmistetaan tekoälyn käyttö organisaation arvojen, strategioiden, lakisääteisten velvoitteiden ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Tekoälyn hallintamalli kuuluu osaksi organisaation tiedon hallintamallia ja IT-palvelujen johtamisen kehystä.
Tekoälypolitiikassa ja tekoälyn käytön ohjeissa organisaation tulee ottaa kantaa erityisesti tekoälyn käyttöön liittyviin rajoitteisiin, rooleihin ja vastuisiin. On tärkeää linjata etukäteen, mikä on sallittua ja mikä on kiellettyä, ja mitkä ovat tavoitteet tekoälyn käytöllä. Yhtäläisesti on tärkeää tunnistaa kaikki vastuulliseen tekoälytyöhön liittyvät tehtävät ja kohdistaa ne tarkoituksenmukaisille rooleille. Tekoälypalvelujen johtamisessa on huomioitava, ettei vastuullinen tekoäly ole vain yksittäisen asiantuntijan tehtävä, vaan kokonaisuuden hallinta on laaja-alaista ja vaatii monialaista osaamista.
Tekoälyn hallintamalli tuo luottamusta tekoälyn käyttöön
Tekoälyn, niin kuin minkä tahansa muunkin ohjelmiston, pitää olla palvelun omistavan ihmisen hallinnassa ja valvonnassa. Asiakkaat ja kansalaiset myös vaativat organisaatiolta tekoälyn vastuullista hyödyntämistä. He haluavat eri toimijoilta selkeää viestintää tekoälyn käytöstä, läpinäkyvyyttä tekoälyn hyödyntämisen suhteen sekä selitettävyyttä tekoälyratkaisuiden toiminnan suhteen.
Luottamusta tekoälyyn pitää rakentaa vastuullisella, lainmukaisella ja hallitulla tekoälyn kehittämisellä sekä käyttöönotolla. Huolellisesti rakennettu tekoälyn hallintamalli antaakin laajat toimintaedellytykset hallittuun tekoälyn käyttöön. Ilman tekoälyn hallintamallia tekoälyn hyödyntämisen riskit kasvavat helposti sietämättömiksi ja estävät tekoälyn tarkoituksen mukaisen sekä tuottavan käytön.
Netumilla on laaja kokemus tietohallinnon kehittämistyöstä ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönotosta. Tekoälyn hallintamalli on välttämätön tekoälyn hallittuun käyttöön, koska se varmistaa tekoälyn hyödyntämisen lainmukaisuuden ja auttaa hallitsemaan tekoälyn käyttöön liittyviä taloudellisia ja toiminnallisia riskejä.
Tarjoamme asiakkaille tekoälyn hallintamallin käyttöönottoon konsultaatiota, jossa määritetään tekoälyn hallintaan liittyvät vähimmäisvaatimukset ja laaditaan asiakkaan ympäristöön räätälöidyt toimintamallit ja –prosessit vastuulliselle tekoälyn käyttöönotolle.
Seuraavassa blogikirjoituksessa käsittelemme muutosjohtamista, joka on kriittinen elementti hallintamallin käyttöönotossa.
Tuomas Koskiniemi
Johdon konsultti, Netum Oy
tuomas.koskiniemi@netum.fi
Enni Kataja
Tietosuojakonsultti, Netum Oy
enni.kataja@netum.fi