Maailman monimutkaistuessa ja ilmastokriisin edetessä design-ajattelulta vaaditaan yhä monialaisempia ratkaisuja. Ihmiskuntakeskeisen suunnittelun avulla digipalveluiden kehitystyötä päästään tarkastelemaan poikkitieteellisesti, mikä edesauttaa digitalisaation saumattomampaa integroimista osaksi käyttäjien arkea.
Muuttuva maailma vaatii laaja-alaista ongelmanratkaisua
Kuva 1: Suunnittelun eri suuntausten kehitystä toiminto- ja käyttäjäkeskeisestä ihmiskuntakeskeiseen kuvaava kaavio (Russell & Buck, 2020).
Digipalvelua suunniteltaessa keskitytään tyypillisesti sen loppukäyttäjän välittömiin tarpeisiin. Yksilökeskeisyyden on kuitenkin huomattu aiheuttavan yllättäviä seurauksia ja epäsuoraa vahinkoa niin ympäristön kuin palveluita ympäröivien yhteisöjenkin kannalta. Esimerkiksi yksityishenkilöiden kotien lyhytvuokrauspalvelu AirBnB mahdollistaa käyttäjilleen halpoja, helppoja ja autenttisia lomakokemuksia. Lyhytaikaisen alivuokrauksen suosion kasvaessa sen kuitenkin on huomattu vaikuttavan negatiivisesti muihin asukkaisiin ja jopa kokonaisiin asuinalueisiin. Toisin sanoen, vaikka kokemus olisikin käyttäjälähtöisestä näkökulmasta onnistunut, se voi ihmiskuntakeskeisestä näkökulmasta olla ongelmallinen. Huomioimalla välittömän käyttökokemuksen ympäröivän viitekehyksen suunnitteluvaiheessa, palveluntuottaja voi säästää piilevissä kustannuksissa, sujuvoittaa palvelun käyttöönottoa sekä vahvistaa yrityksen riskien hallintaa.
Viime vuosikymmenten aikana suunnitteluprosessin tueksi on kehitetty uusia, laaja-alaisempien ongelmien tarkasteluun tähtääviä toimintamalleja. Alun perin käyttäjälähtöisestä suunnittelusta (user-centered design) alkunsa saanut suhteellisen tuore lähestymistapa, ihmiskeskeinen suunnittelu (human-centered design), on saanut hiljattain rinnalleen uuden alalajin, ihmiskuntakeskeisen suunnittelun (humanity-centered design). Mitä pidemmälle design-ajattelua laajennetaan, sitä enemmän kehitettävillä palveluilla tavoitellaan kokonaisvaltaista hyvinvointia, ja niiden suunnittelu tapahtuu yhdessä kokonaisten yhteisöjen kanssa (kuva 1).
Kuinka laajentaa fokus yksilöstä ympäristöön?
Kuva 2: Ihmiskeskeisestä (vas.) ympäristökeskeiseen (oik.) hierarkiaan siirtymistä kuvaava illustraatio (Snezl Dähnert mukaan, 2021).
Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja ihmiskuntakeskeisessä suunnittelussa huomaakin äkkiä paljon yhteistä monen muun laajavaikutteisen suunnittelufilosofian kanssa. Näitä ovat muun muassa elämäkeskeinen suunnittelu (life centered design), ympäristökeskeinen suunnittelu (environment centered design) sekä järjestelmälähtöinen designajattelu (systems oriented design thinking).
Ihmiskeskeisiin suunnitteluprosesseihin verrattuna nämä lähestymistavat laskevat käyttäjät yhdeksi osaksi suurempaa kokonaisuutta (de-centering users). Toisin sanoen käyttäjä on tarkastelussa läsnä, muttei lähtökohtaisesti muita toimijoita tärkeämpi (kuva 2). Tämä voidaan mahdollistaa nostamalla ympäristön edustajat esimerkiksi persoonaprofiilien (non-human personas) avulla käyttäjien kaltaisiksi toimijoiksi tai kartoittamalla ympäristövaikutuksia tuotantoketjun eri osissa.
Holistinen lähestymistapa helpottaa digitaaliseen arkeen siirtymistä
Yksinkertaistettuna: mitä laajemmalle design-ajattelua sovelletaan, sitä varmemmin pystytään vastaamaan mahdollisimman tasa-arvoisesti ihmisten ydintarpeisiin, pelkkien ydinongelmien oireiden käsittelyn sijaan. Kokonaisuuksiin keskittyvä design-ajattelu mahdollistaa eettisemmän digipalvelukehityksen, tuottaa käytettävämpiä palveluita ja edistää ympäristöystävällisempiä käytäntöjä ICT-alalla.
Tällainen holistinen lähestymistapa voi myös auttaa arvioimaan mahdollisia kipukohtia digipalveluiden käyttöönotossa. Etenkin globaalien järjestelmien sovittaminen erilaisten organisaatioiden toimintamalleihin voi olla haastavaa. Hankintojen yhteydessä ihmiskuntakeskeisyys voi vähentää turhien järjestelmien toimeksiantoja, tehostaa liian laajaksi kaavailtuja palveluratkaisuja tai auttaa hahmottamaan kokonaan uusia palveluntarpeita.
Kuka hyötyy ihmiskuntakeskeisyydestä?
Eniten hyötyä laajasta, monitahoisesta näkökulmasta onkin yhteiskunnan peruspilareiden toimintaa kehittävissä hankkeissa, jotka vaikuttavat laaja-alaisesti ympäröivään yhteiskuntaan ja luontoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sote-sektorin, rakennusalan, ja muuta tärkeää infraa kehittävien tahojen toimijat. Yksittäisten verkkokauppojen tai henkilökohtaisten portfoliosivustojen tekijöiden ei siis välttämättä ole mielekästä peilata toimintaansa maapallonlaajuisella skaalalla.
Etenkin alat, joilla on tyypillisesti totuttu hoitamaan asioita ihmisten kesken kasvokkain, voivat hyötyä ihmiskuntakeskeisestä suunnittelusta digitalisaation edetessä. Esimerkiksi tekoälyn ja robotiikan yleistyessä ihmisläheisillä aloilla, kuten koulutuksessa ja terveydenhuollossa, voi käyttäjille olla vaikeaa sopeutua muutokseen. Ihmiskuntakeskeinen suunnittelu voikin auttaa yhdessä työyhteisöjen kanssa tunnistamaan tapoja ujuttaa digitaalisia ratkaisuja luontevasti osaksi työtehtäviä. Kun teknologia on yhä enemmän eksperttien sijaan tavallisten ihmisten käsissä, on yhä tärkeämpää ymmärtää käyttäjää ympäröivää yhteiskuntakehystä ja ottaa yhteisö mukaan kehitystyöhön.
Minnaleena Jaakkola
minnaleena.jaakkola@netum.fi