Netumille perustettiin kesällä 2021 käyttökokemussuunnitteluun erikoistunut design-tiimi, joka työskentelee tiiviissä yhteistyössä Netumin sovellus- ja palvelukehityksen kanssa. Näin sovelluksia ja palveluita pystytään kehittämään entistä käyttäjälähtöisemmiksi ja liiketoimintatavoitteita tukeviksi. Uudistuksen ansiosta asiakkaamme voivat myös hankkia kaikki palvelut yhdeltä luukulta.
Netumin tuore suunnittelujohtaja Päivi Yli-Olli sai ensimmäiseksi tehtäväkseen koota ympärilleen käyttökokemustiimin. Vastaavia töitä oli tehty Netumilla aiemminkin, mutta nyt kaikki asian parissa työskentelevät haluttiin töihin samaan tiimiin. Lisäksi mukaan rekrytoitiin asiantuntijoita talon ulkopuolelta.
– Toimimme asiakasprojekteissa tyypillisimmin käyttöliittymäsuunnittelijan tai visuaalisen suunnittelijan roolissa. Työskentelemme kehittäjien kanssa ketterän kehityksen mallin mukaisesti ja palvelemme kaikkia Netumin yksiköitä, Yli-Olli kertoo.
Hyvä käyttökokemussuunnittelu luo yhteyden käyttäjään
Yli-Ollin mukaan käyttökokemussuunnittelu on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää sovellus- ja palvelukehityksessä. 20 vuotta sitten hyvä suunnittelu oli vielä erottautumistekijä, mutta nykyään sitä pidetään jo oletusarvona.
– Esimerkiksi nettisivuilla käyttäjän ensimmäinen kohtaaminen on todella tärkeä: siinä voidaan mennä pahasti pieleen tai sitten siinä voi syntyä positiivinen elämys, jonka ansiosta käyttäjä palaa sivulle uudestaan.
Yli-Olli painottaa, että tutkimusten mukaan verkkosivuilla kävijät kokevat visuaalisesti miellyttävän käyttöliittymän paremmaksi kuin vähemmän miellyttävän, vaikka toiminnallisuudet olisivat samat. Hyvin suunnitellut käyttäjäpolut ja käyttötapausten kuvaukset myös tehostavat toimintoja ja tuovat sitä kautta säästöjä.
Design-tiimistä löytyy osaamista laajalla skaalalla
Kaikki Netumin design-tiimin jäsenet ovat moniosaajia, joilta löytyy kultakin jotain erityisosaamista esimerkiksi palvelumuotoilun tai graafisen suunnittelun puolelta. Töitä tehdään yhdessä, ideoita pallotellen.
– Teemme suunnittelun lisäksi käyttöliittymien testausta ja asiakkaan tarpeiden määrittelyä, eli jäsennämme isompia kokonaisuuksia ja kuvaamme prosesseja. Projekti lähtee helposti väärille urille, jos alkuvaiheen määrittelyt ja käyttötapaukset eivät ole selkeät, Yli-Olli toteaa.
Tiimistä löytyy myös liiketoimintasuunnittelija, jonka tehtävänä on miettiä, mikä palvelun tuottamasta datasta on asiakkaalle relevanttia ja miten se hyödyttäisi liiketoimintaa. Tämä on suunta, johon Netumilla halutaan jatkossa panostaa entistä vahvemmin, jotta asiakas saa liiketoimintaymmärryksen kautta lisäarvoa tiedosta.
Tiimin erityisenä vahvuutena on käyttäjien tarpeiden esiin tuominen
Design-tiimin suunnittelu tähtää siihen, että kokonaisuudesta tulee käyttäjille mahdollisimman hyvä. Usein kehitettävästä palvelusta tehdään prototyyppi, jota testataan yhdessä asiakkaiden ja loppukäyttäjien kanssa.
– Uutta palvelua kehitettäessä on entistä tärkeämpää päästä juttelemaan ihmisten kanssa jo projektin alkuvaiheessa. Usein meidän ajatuksemme siitä, mihin käyttäjät palvelua tarvitsevat, eroaa suurestikin todellisesta käyttötarpeesta.
– Olemme design-tiimissä kaikki tosi erilaisia ihmisiä, mikä on sekin suuri rikkaus suunnittelussa. Saamme mukaan erilaisia näkemyksiä talon sisältäkin, Yli-Olli kiittelee.
Netumin design-osaamista voi ostaa omana palvelunaan
Tällä hetkellä design-tiimin palveluita tarjotaan muiden palveluiden ohessa, mutta käyttökokemussuunnittelua voi ostaa myös erillisenä palvelukokonaisuutena. Esimerkiksi palvelumuotoiluun ja saavutettavuuteen liittyvät palvelupaketit ovat jo hyvin pitkälti mietittyjä kokonaisuuksia.
– Saavutettavuusosaamisen merkitys korostuu jatkossa entistä enemmän, sillä EU:n esteettömyysdirektiivin säännösten soveltaminen alkaa 2025. Kaikkien direktiivissä nimettyjen palveluiden on oltava sen jälkeen saavutettavia, myös yksityisten palveluiden, Yli-Olli muistuttaa.
Monipuolisuuden lisäksi asiakas hyötyy Netumin palvelun nopeudesta.
– Voimme tarvittaessa olla hyvinkin ketteriä ja tarjota yksilöllistä palvelua. Uutena netumilaisena olen huomannut, että tiedon kulku ja asioiden eteenpäin vieminen on helppoa, Yli-Olli kehuu.